Webredactie
In de cursus Webredactie leer je vooral de technische kneepjes van het vak om te beoordelen of bezoekers van je website worden aangezet tot lezen. Om bezoekers te verleiden tot een actie, bijvoorbeeld een aankoop of een boeking, zullen de teksten daartoe moeten uitnodigen. Ook besteden we aandacht aan het opmaken en optimaliseren van nieuwsbrieven en aan het maken van landingspagina’s.
Start | Gemiddelde trainingsduur | Leermethode | Trainingsprijs all-in |
---|---|---|---|
In overleg, kan snel |
2 dagen |
Online klassikaal, Klassikaal |
€1.195,- BTW vrijgesteld |
Deze training wordt klassikaal (op locatie) gegeven. Geef bij het inschrijven je voorkeur op.
Inhoud van de training
Programma dag 1
Specifieke kenmerken Internet/papier
Webpagina
- Hoe leest een webbezoeker?
- Structuur op paginaniveau
- Onderdelen pagina
- Informatieblokken
- Schrijfstijl: actief, bondig en duidelijk
- Praktijkvoorbeelden
- Lange documenten
- Routebeschrijvingen
- Nieuws/archief
- Formulieren
Knoppen en hyperlinks
- Effectieve verwijzingen
- Verzenden, aanmelden en inschrijven
Conversiegerichte teksten
- Hoe lezen schermlezers commerciële teksten?
- Wie is je lezer en wat betekent dit voor je teksten?
- Wat is een goede schermindeling voor conversiegerichte teksten?
Marketing
- De 6 principes van Cialdini
- Carewords van Geryy McGovern
De AIDA-formule toegepast
- Creatieve intro’s
- Pakkende koppen
- Zinsbouw en woordkeus
Zoekmachineoptimalisatie of SEO
Prgramma dag 2
Vervolg zoekmachineoptimalisatie of SEO
- Hoe kijkt Google naar je pagina?
Starten met e-mail marketing
- Wat is je doelstelling?
- Wat is je boodschap?
- Wat is de huidige situatie?
- Wat is de gewenste situatie?
- Handige tools
- E-mailmarketing software
- Privacy en anti-spam
Doelgroepen
- White list en Black list
- E-mail marketing plannen
Campagnes opzetten
- Gebruik van tekst
- Gebruik van beeld
- Gebruik van buttons
A/B Testen en verbeteren
- Verzenden en afhandelen
Landingspagina's maken
- Opt-in en Opt-out pagina's
- Bezoekers sturen
- Aanmeldingen genereren
Klassikale training
Wanneer jij je hebt aangemeld voor deze training nemen wij contact met je op. Wij gaan dan samen met jou de trainingsdagen en locatie plannen. De training wordt gegeven door een gecertificeerde trainer.
Deze training is inclusief:
- Klassikale lesdagen
- Gebruik computer (Mac, Windows, beeldscherm 21,5″) en software in leslokaal
- Heerlijke lunch, koffie, thee en fris
- Certificaat met NRTO keurmerk
- Schrijfgerei
Wat leer je in deze training?
Hoe worden teksten op internet gelezen? Hoe worden lezers geboeid en behaal je je resultaten? Vanuit verschillende perspectieven komen deze vragen aan de orde. Met andere woorden, we gaan teksten beoordelen die gemaakt zijn met een verschillend doel. Ook bekijken we hoe Google naar teksten kijkt. Anders gezegd, zijn de teksten geschikt voor de zoekmachines. Je leert kijken naar de boodschap van teksten. Hoe is zo’n tekst opgebouwd, bijvoorbeeld de alinea’s of de kopregels. Verder leer je waar een tekst aan moet voldoen om bezoekers te stimuleren tot het ondernemen van een actie, bijvoorbeeld het doen van een aankoop of het vragen om informatie. We besteden aandacht aan het maken van optimale mailings. Je leert hoe een e-mail opgemaakt moet zijn, zodat klanten ze ook openen, lezen én tot actie overgaan. Je maakt kennis met de meest effectieve marketingtools, die je kunt inzetten om conversies te verbeteren. Na de cursus kun je e-mail campagnes testen (A/B), analyseren en (laten) optimaliseren. Je maakt uitgebreid kennis met de do’s en dont’s van landing pages en je leert voor welke marketingdoeleinden je landing pages inzet. We kijken naar effectieve ontwerpen en je leert welke elementen aanwezig moeten zijn om bezoekers te verleiden tot interessante acties. Ook leert je hoe je software zoals Google Analytics en Google Website Optimizer en webstatistieken gebruikt om landing pages te testen, te analyseren en te verbeteren.
Welke voorkennis heb je nodig?
Onze basiscursussen zijn een eerste stap, we beginnen bij het begin. Technische voorkennis heb je niet nodig. Wel is het belangrijk dat je algemene computerkennis en vaardigheden beheerst ( bijv. kopieren bestanden, usb stick gebruiken, etc.).
Voor wie is deze cursus bedoeld?
Deze cursus is voor webredacteuren en verder voor iedereen die zich realiseert dat tekst op het web iets anders is dan tekst in drukwerk. Iedereen die wil leren hoe een boodschap op het internet beter communiceert.