Marketing
Tijdens de cursus Marketing maak je kennis met de basisbegrippen binnen het vakgebied marketing. In elk bedrijf speelt marketing een belangrijke rol. De klant staat centraal en er wordt nagedacht over reclame en sponsoring. De verkoopafdeling plant bezoeken van vertegenwoordigers in. Ook zorgt deze afdeling ervoor dat orders worden uitgevoerd. De directie houdt zich bezig met strategiebepaling.
Lestijden | Start | Taal | Trainingsprijs all-in |
---|---|---|---|
Flexibel, zelf te plannen |
In overleg, kan direct |
Nederlandstalig |
€375,- BTW vrijgesteldE-learning only: €300,- |
Betalen in termijnen
Het is mogelijk om de prijs van deze blended learning training te betalen in 4 termijnen van € 100,-.
Mocht je de training in termijnen willen betalen dan kun je dit aangeven in het opmerkingenveld bij Direct aanmelden óf Informatie aanvragen formulier.
Inhoud van de training
Inleiding marketing
- begrip marketing
- marketingconcepten: productie-, product-, verkoop-, marketing- en maatschappelijk concept
- marketingmix: de 4 p’s: product, prijs, plaats, promotie en daarnaast ook personeel, presentatie, fysieke distributie
- omgevingsfactoren: intern (micro)/extern (meso en macro (destep)
- marketingfuncties: marketing manager, productmanager, accountmanager
Marketing management
- planning: lange, middellange en korte termijn
- ondernemingsplan
- missie, doelen (formulering: SMART)
- core bussiness, afgeleide doelen
- marketingplan
- algemene strategieën (Porter)
- groeistrategieën (Ansoff)
Afnemers
- consumenten en industriële afnemers
- consumentengedrag
- besluitvormingsproces consument
- koopsituaties
- psychologische (Maslow), sociologische en economische factoren (koopkracht)
- industriële afnemers: decision makers en koopgedrag
Marktonderzoek
- begrip marktonderzoek, onderzoekbureaus
- soorten marktonderzoek: desk- en fieldresearch – steekproef
Productbeleid
- productonderdelen: fysiek, uitgebreid, totaal
- productindelingen: naar duurzaamheid, gebruiker, koopgedrag en relatie met inkomen
- assortiment: breed/smal, diep/ondiep, consistentie
- trading up, trading down en kannibalisatie
- merken en merkbescherming
- productlevenscyclus: introductie, groei, volwassenheid, aftakeling
- productmix: product, merk, kwaliteit, verpakking, service
Prijsbeleid en distributiebeleid
- prijsbepalingsmethoden: kostprijs-, concurrentie- en afnemersgeoriënteerd
- functie distributiekanaal en soorten distributiekanalen
- push en pull strategie
- (distributie)kanaalconflicten
- distributie intensiteit: intensief, selectief, exclusief
Communicatie
- communicatieproces
- reclame
- stappenplan en effectmeting
- soorten reclame, reclamemedia en reclameregels
- persoonlijke verkoop
- verkoopformules: AIDA en VOCATIO
- sellogram
- sales promotions
- public relations
- persberichten en ABABA-formule
- sponsoring
Diensten en direct marketing
- dienstenmarketing
- product/dienst continuüm
- kenmerken van diensten
- personeel: back- en front-office – service: pre-sales en after-sales
- begrip direct marketing
- vormen van direct marketing
Online marketing
- geschiedenis
- nieuwe marketingmix: het 4C model
- de online marketingtrechter: bezoek – boeien – beslissen – bestellen – betalen – binden
- ontwikkelingen
- marketingcommunicatie
- linkbuilding en e-mailmarketing
- virals
- games en affiliate
E-learning training
Wanneer jij je hebt aangemeld voor deze training ontvang je na betaling de login gegevens voor deze e-learning.
Deze training is inclusief:
- 4 Maanden toegang tot de e-learning
- Digitaal lesboek
- Een forum waar je vragen kunt stellen
Vooropleiding en studieduur
Als vooropleiding wordt minimaal HAVO aanbevolen. Ook is het mogelijk deel te nemen met het LSSO-diploma Office Assistant (Secretaresse), een vergelijkbare opleiding, of voldoende relevante werkervaring.
We raden je aan om voor deze cursus tien weken in te plannen. De studiebelasting is dan negen tot elf klokuren per week. Natuurlijk kun je de studieduur naar wens aanpassen, afhankelijk van de tijd die je beschikbaar hebt.
Proefles
Wil je graag weten hoe onze blended learning omgeving eruitziet en hoe deze leeromgeving werkt? Bekijk eens een gratis proefles van Marketing
Diploma / Certificaat
Deze cursus kun je afsluiten met een landelijk erkend LSSO-examen dat via de exameninstantie Examenbureau LSSO wordt afgenomen in één van de examencentra van dit examenbureau. Bij voldoende resultaat geeft dit recht op een landelijk LSSO-erkend certificaat.
Informatie over de examens (examendata en –locaties, examengeld en aanmelding) tref je aan op www.examenbureaulsso.nl.