Training Maya
In deze training Maya krijg je zicht op de verschillende workflows die passen bij verschillende soorten producties. Eerst verdiepen we ons in de basisprincipes van modelling, animatie en rendering. Daarna gaan we de diepte in en maak je kennis met een veelheid aan mogelijkheden op het gebied van simulatie. Praktische tips om je zelfstandig verder te ontwikkelen maken deze cursus compleet.
Let op! De prijs van deze cursus geldt uitsluitend wanneer je gebruik maakt van je eigen softwarelicentie. Wil je dat wij gedurende de training de licentie verzorgen, neem dan contact met ons op.
Leermethode | Start | Taal | Gemiddelde trainingsduur | Trainingsprijs all-in |
---|---|---|---|---|
Online klassikaal, Klassikaal |
In overleg, kan snel |
Nederlandstalig |
5 dagen |
€1.795,- Excl. 21% BTW |
Deze training wordt zowel klassikaal (op locatie) als online klassikaal gegeven. Geef bij het inschrijven je voorkeur op.
Data, locaties & aanmeldenHeb je een vraag of wil je meer informatie?
Vul je gegevens in, dan nemen wij contact met je opInhoud van de training
Werken met Maya
- Inleiding: Wat kun je met 3D, voor wie is 3D
- User Interface en navigatie
- Algemene workflow, display layers en conversion
Modelleren
- Klassieke workflow: boxmodelling met polygons
- Sculpting worklow: sculpting en remodelling
- Workflow voor games, animatie en grote projecten
- Polygon Tools
- Curve en Nurbs Tools
- SubD Tools en extra technieken
Rendering
- Materialen en Textures
- UV-mapping
- Licht en schaduwen
- Maya Hardware en Software renderer, Mental Ray en Maya Vector
- Raytracing, final gather, global illumination en Image Based Lighting
- Batch rendering
Animatie
- Het maken van connecties tussen objecten
- Animatietechnieken zoals keys, constraints, paths en expressions
- Deformers en blendshapes
- Character workflow met Skeleton en Inversed Kinematics
- Graph Editor en verfijnen van de timing
- Gebruik van verschillende camera’s
Simulatie
- Maya Dynamics systeem met Particles, Soft en Rigid Bodies
- Nucleus Cloth, Fluids, Particles en Dynamics
- PaintFX
- Hair en Fur
- Scripting

Klassikale training
Wanneer jij je hebt aangemeld voor deze training nemen wij contact met je op. Wij gaan dan samen met jou de trainingsdagen en locatie plannen. De training wordt gegeven door een Adobe Certified instructor.
Deze training is inclusief:
- Klassikale lesdagen
- Gebruik computer (Mac, Windows, beeldscherm 21,5″) en software in leslokaal
- Heerlijke lunch, koffie, thee en fris
- Certificaat met NRTO keurmerk
- Schrijfgerei
Wat leer je in deze cursus?
Allereerst maak je kennis met de verschillende workflows die je gebruikt om objecten te modelleren en te animeren. We maken onderscheid tussen het produceren voor film en tv, voor games, voor animatieproducties en voor prototyping. De kracht van duizendpoot Maya komt helemaal tot zijn recht in animatie. We besteden dan ook uitgebreid aandacht aan de vele tools die je hiervoor tot je beschikking hebt en aan de tools waarmee je karakters tot leven wekt.
Modelling komt uitgebreid aan bod en je leert hiervoor om te gaan met de nieuwste gereedschappen. Omdat het belangrijk is hoe objecten eruit zien leer je materialen, textures en lichtbronnen te gebruiken en maak je kennis met verschillende rendertechnieken.
Heb je eenmaal de basis van modelling, animatie en rendering onder de knie, dan gaan we verder en maak je kennis met al het moois dat Maya verder te bieden heeft. Zo is er op het gebied van simulatie veel mogelijk. Je leert de verschillende dynamische systemen van Maya kennen, zoals “Particles”, waarmee je vuur en water maakt, “Fur” en “Hair” waarmee je realistische vachten en kapsels te creëert en “Cloth”, dat zorgt voor kleding die zich natuurlijk gedraagt. Met “Zwaartekracht” animeer je vallende objecten en met “Fluids” maak je wolken, vloeistoffen en explosies.
Je leert hoe je driedimensionale objecten maakt, aanpast en combineert en je maakt kennis met shaders. We besteden aandacht aan de eigenschappen van materialen en aan het plaatsen van camera’s en lampen. Je leert de basis van scripting, waarmee je eigen functionaliteit aan Maya toevoegt.
Na deze training ben je in staat om 3D afbeeldingen en animaties te creeren voor drukwerk, websites, video en film. Verder hebben we je praktische tips gegeven voor het vinden en toepassen van informatie, zodat je na de cursus zelfstandig door kunt gaan met het ontwikkelen van je vaardigheden.
Welke voorkennis heb je nodig?
Om succesvol aan deze cursus Maya deel te nemen heb je ruime ervaring nodig in het werken met een computer. Dat betekent dat je moeiteloos navigeert naar mappen en bestanden en kennis hebt van bestandstypen en extensies. Het is handig maar niet noodzakelijk als je weleens hebt gewerkt met grafische software of video applicaties.
Voor wie is deze cursus bedoeld?
De cursus Maya is speciaal voor diegenen die werken met bewegend beeld, zoals film- en tv-makers, animatoren, reclamemakers en gameproducenten. Ook beeldmakers als illustratoren, grafisch ontwerpers, webdesigners, productdesigners en makers van technische visualisaties zijn in deze cursus op hun plaats.
Autodesk, de leverancier van Maya, biedt naast de traditionele licentievorm ook een flexibele licentie aan op basis van een maand-, kwartaal- of jaarabonnement. De prijs van deze cursus Maya is erop gebaseerd dat je gebruik maakt van je eigen licentie. Wil je dat wij de licentie verzorgen tijdens de lessen, neem dan even contact met ons op.